MOTOSİKLET ELBİSESİ
Motosiklet sürüşü esnasında, kullanılacak uygun elbise, sadece sürüşteki rahat ve güvenliği değil aynı zamanda kaza anında da olumlu ve etkin bir rol oynayacaktır. Elbise, çoğu motosiklet sürücüsüne göre maalesef sadece bir tarz ve giyim-kuşam konusu gibi algılanmaktadır.
Motosiklet sürücüsünü diğerlerinden ayıran, sürücünün dış etkilerle karşı karşıya olmasıdır. Sürüş esnasında, bütün vücut dış etkenlerin etkisi altındadır.O halde kullanılacak elbise tüm vücudu saran bir elbise olmalıdır.Sadece mont veya sadece pantolon, sürüş güvenliği açısından yetersizdir.Sürüş esnasında, tüm vücudu etkileyen rüzgar; korunmayan bölgeden içeri girerek, çeşitli damar ve romatizmal hastalıklara neden olabilir.
Tekstil literatüründe, motosiklet sürücülerinin kullandığı elbiseler, ?koruyucu elbiseler? olarak tanımlanır. Bu elbiselerin özellikleri kullanıldıkları endüstrinin ihtiyaç ve beklentilerine göre değişir. Bu tip ürünler yüksek sıcaklığa dayanabilen ve yüksek mukavemete sahip olan ?yüksek performanslı lifler? veya iplik yapılarında yapılan ufak değişiklikler ile çeşitli apreler ile üretilirler (
http://www.tekstilteknik.com/Referansla ... mlik=6 erişim:16.06.2008).
Mevsim ve hava şartları ne olursa olsun, sürücülerin ilk dikkat etmesi gereken elbise katmanı, iç katmandır.Yani iç çamaşırlar...Tene ilk temas eden giyisi olması sebebiyle, teri veya ıslaklığı emen bir kumaş cinsi tercih edilmelidir.Genelde, yün kumaşlar bu konuda ihtiyaca cevap vermektedirler.Son yıllarda, yünden daha etkili olan özellikle sporcular için imal edilmiş, sentetik kumaşlar, motosiklet sürücülerinin ihtiyaçlarına cevap verebilecek yeterliliktedir. Örneğin likra karışımlı kumaşlar, çok çabuk kuruyabilen ve geç ıslanan özellikleri ile tercih sebebi olmaktadırlar.
Islak bir iç çamaşır kuru bir iç çamaşıra göre yaklaşık 25 kat daha hızlı ısı kaybetmemize neden olabilir. Dolayısıyla,motosiklet sürücüsünün kullanacağı çamaşır; çabuk kurumalı, ıslakken de izolasyon yeteneğini korumalı, esnek ve rahat olmalıdır (
http://www.dagcilik.ankara.edu.tr/giysi.htm erişim:16.06.2008)
Sonraki katman,vücudun ürettiği ısıyı koruyabilen, hafif ve nefes alabilir özellikte olmalıdır.
Son olarak, rüzgar, yağmur, kar ve çamur gibi dış etkenlerden koruyucu, su ve rüzgar geçirmez özellikte bir katman gerekmektedir.
Tamamen su geçirmez malzemelerden üretilmiş giysiler ilk bakışta bu katman için uygun gözükebilirler. Burada atlanan nokta insan vücudunun dışarıya sürekli, özellikle hareket halindeyken, su buharı atmasıdır. Dışarıdan gelen suyu içeriye geçirmeyen bir kumaş içerideki su buharının da dışarıya çıkmasını engelleyecektir. Böylece dışarıdaki sudan korunmaya çalışırken kendi vücudumuzun ürettiği su buharı bizi ıslatacaktır. Nefes alabilir/su geçirmez kumaşlar bu sorunu ortadan kaldırmak için üretilmiştir. Nefes alabilir/su geçirmez malzemelerden en bilineni Gore-tex, polytetrafluoroethylene (PTFE) den meydana gelen ve mikroskobik gözenekleri olan bir film tabakasıdır. Nefes alabilirlikten kastedilen bu su buharını dışarıya atabilme özelliğidir. Gore-tex piyasadaki tek su geçirmez-nefes alabilir malzeme olmamakla birlikte en çok kullanılan ve en iyi performansı gösteren üründür. İnce bir zar şeklinde olan Gore-tex genelde bir dış kumaşla birleştirilerek kullanılır. Bu dış kumaşın da suyu kaydırıcı özelliği olması gerekir. Ayrıca dış giysilerde sürtünmenin fazla olduğu bölgelerde cordura veya benzeri kumaşlar kullanılabilir (
http://www.dagcilik.ankara.edu.tr/giysi.htm erişim:16.06.2008).
Eğer dış katman giysiniz yeterince nefes almıyorsa, suya karşı ne kadar dayanıklı olursa olsun ıslanırsınız! Sıcak ve yağışlı bir hava ya da yoğun hareket halindeyken oluşacak su buharı dış ortama atılamazsa kumaş suya karşı ne kadar dayanıklı olursa olsun siz kendi teninizle içerden ıslanırsınız.
Islak koşullarda kuru kalmak için su geçirmezlik özelliğinin yanında mutlaka iyi "nefes alabilir" bir giysi almak gerekir. Bazı dış katman giysiler nefes almayı havalandırma panelleri ve delikleri ile sağlamaya çalışırlar. Bu yöntem bazı zamanlar etkili olsa da çoğu zaman yeterli olmayabilir ve bu deliklerden içeriye su girebilir. Laminasyonlu su geçirmez, nefes alabilen kumaşlar teri kumaşın üzerinden dış ortama atarlar, dolayısıyla ayrıca bir delik ya da panele ihtiyaç duymazlar (
http://www.zematekstil.com.tr/tr/teknikbilgi.htm; erişim 16.06.2008).
Sonuç olarak, motosiklet elbisesi konusunda dikkat etmemiz gereken hususları şu şekilde özetleyebiliriz:
· Elbise, kullanım amacına uygun olmalıdır( Örneğin kayak sporları için imal edilmiş elbise,motosiklet kullanırken giyilmemelidir.).
· Elbisenin,hangi motosiklet tarzı için üretildiğine dikkat etmek gerekir.Enduro, kross veya yarış motosikletleri elbiseleri, birbirinden farklı dizayn ve özelliklere sahiptir.
· Elbise,tüm vücudu sarmalıdır. Sadece gövdeyi veya sadece bacakları kapsayan bölümler, güvenli sürüş açısından yeterli olmaz.).
· Elbise, sürücüyü sıkmamalı veya bol olmamalıdır.Ölçüsü vücuda tam olmalıdır.(Elbise ile rahat hareket edebileceğiniz bir ölçüde olmalıdır.Sık olması kan dolaşımını engellediği gibi, rahat hareket etmenizi de engeller.
· Kullanılan kumaş, nefes alabilir-rüzgar ve su geçirmez-kolay yırtılmaz vb.. gibi, motosiklet sürücüsünün ihtiyaçlarına cevap verebilecek özelliklerde olmalıdır.Güvenli sürüş açısından eksiksiz özellikleri barındırmalıdır.
· Özellikle sırt ve bel kısmı kendiliğinden korumalı olmalıdır.(Dirsek ve dizleri kendiliğinden korumalı olan elbiseler hiç yoktan iyi olsa da; yaşanılan tecrübeler, tene temas eden koruma ekipmanlarının daha faydalı olduğunu göstermektedir.Muhtemel düşmelerde, kendiliğinden korumalı olan mont veya pantolonlarda, dizlik veya dirseklik bölümünün kayıp, bu bölgeleri koruyamama olasılığı mevcuttur.)
· Yukarıda sayılan sebeplerden dolayı, mont veya pantolon üzerine dizlik ve dirseklik takılması risklidir.(Düşme anında kayma ihtimali mevcuttur).
· Özellikle, mont kısmının görünebilirlik açısından omuz ve sırt kısmında fosforlu kumaşın olması tercih edilmelidir.Elbisede fosfor yoksa, elbise üstüne fosforlu yelek giyilmesinde fayda vardır.
· Pantolonun paçası, motosiklet selesine oturulduğunda çok yukarı çıkmamalıdır.Ayak bilekleri ve üstü rüzgardan korunmalıdır.Bu koruma pantolonla yapıldığı gibi, motosiklet botu ile de sağlanabilir.
· Mont, yaz-kış kollu bir şekilde kullanılmalıdır.Bazı motosiklet montlarının, kol kısmı, çıkarılabilir olduğundan özellikle sıcak mevsimlerde,sürücüler montu,kolsuz olarak kullanmaktadırlar.Ancak unutulmamalıdır ki; koltuk altından alınan rüzgar, direk olarak akciğerlerde ve kılcal damarlarda etki yaparak,sürücünün romatizma vb. hastalıklara yakalanmasını sağlayabilir.Elbise her türlü mevsim şartlarında sürücüyü rüzgar-soğuk ve yağmurdan korumalıdır.
· Mont yakası,ense ve boğazı örtmelidir.
· Deri mont ve pantolon, kuruması zor olduğundan, kışın tercih edilmemelidir.
NOT:KENDİNİZE ÖZEL MOTOSİKLET ELBİSESİ DİKTİRMEK İSTERSENİZ ALTAN BEYİ ARAYIP(05052577574)BAŞKOMSER OKTAY'IN SELAMI VAR ELBİSE KONUSUNDA UYGUN FİYAT İSTİYORUZ DERSENİZ YARDIMCI OLUR....BU ŞAHIS KAMU KURUMLARINA MOTOSİKLET ELBİSESİ YAPAN BİR ŞİRKETİN SAHİBİ..EĞER İHTİYACINIZ VARSA KENDİSİYLE GÖRÜŞEBİLİRSİNİZ
Kaynakça
http://www.tekstilteknik.com/Referansla ... p?Kimlik=6 (erişim:16.06.2008)
http://www.dagcilik.ankara.edu.tr/giysi.htm erişim:16.06.2008
http://www.zematekstil.com.tr/tr/teknikbilgi.htm erişim 16.06.2008.